Hieronder verstaat men de studie-methode in de Jezuïetencolleges. De H.
Ignatius had in zijn Constituties de leidende beginselen aangegeven; generaal → Aquaviva gaf ze een vasten vorm. In 1584 benoemde hij een commissie van paters om een program saam te stellen; het werd aan alle colleges gezonden om aan de practijk te toetsen; na herhaalde verbeteringen werd de Ratio in 1613 definitief voorgeschreven.
Ze kan beschouwd worden als de eerste volledige Codex voor onderwijs en opvoeding. Het is vooral aan de inrichting van de gymnasiale opvoeding, dat de R. haar vermaardheid dankt.
De regels voor de studie der wijsbegeerte en godgeleerdheid heeft ze vrijwel gemeen met alle Kath. hoogescholen.Lit.: Pachtler, R. S. et institutiones scholasticae Soc. Jesu (3 dln. Berlijn 1887-’90); Mon. Hist. Soc.
Jesu, Monumenta paedagogica (Madrid 1901); Pachtler, Die Reform unserer Gymnasien (in: StimmenausMariaLaach, XVII 1879); Sommervogel, Bibl. de la Comp. de Jésus (*). v. Hoeck