Katholieke Encyclopaedie

Uitgeverij Joost van den Vondel (1933-1939)

Gepubliceerd op 02-10-2019

Publiciteit

betekenis & definitie

is zoowel openbaarheid als openbaar maken. Het woord p. heeft daardoor al een wijdere beteekenis dan het woord reclame, terwijl het bovendien zoowel in redactioneel als advertentie-verband kan worden gebruikt.

Daarom wordt het woord publiciteitswaarde bij voorkeur aangewend om de waarde van een courant of periodiek als advertentie-orgaan aan te duiden. Deze waarde wordt bepaald door vsch. factoren zooals oplaag, verspreiding, verschijningsoord, welstand en soort der lezers, e.d.

De Ned. Vereen, voor Publiciteitswaarde kwam 17 Dec. 1929 tot stand met het doel: het scheppen van de mogelijkheid van de verstrekking van gewaarborgd juiste gegevens over de publiciteitswaarde van couranten en periodieken, alsmede het bevorderen van de belangen harer leden als uitgevers van publiciteitsorganen.

Hiertoe werd het Bureau voor Publiciteitswaarde te Den Haag opgericht, waar de vrijwillig verschafte en op accountantsverklaringen steunende gegevens over de publiciteitswaarde van aangesloten bladen worden in ontvangst genomen en op aanvrage verstrekt aan de erkende ➝ advertentiebureaux en aan individueele adverteerders. Slewe.

< >