De eerste der Russ. filmregisseurs. * 1899. Reeds in 1920 stond hij aan het hoofd der jonge Russ. filmkunstenaars (Poedowkin enz.), en schreef hij zijn theorie „ABC der filmkunst”. K. is de man, die de befaamde montagetheorie (→ Film, sub Filmkunst) in de practijk bewees.
De latere filmers bouwden op zijn theorie voort. Hij was bovendien de eerste, die de levende menschen evenals de doode dingen als materiaal in de film opnam, in tegenstelling met de Westersche film, die de spelers een zelfstandige taak laat vervullen. Filmspel erkent K. niet: de speler vervult slechts een functie.
In zijn film laat K. slechts die dingen toe, die aandeel hebben in de handeling. Vóór de bolsjewistische revolutie was K. reeds als filmer werkzaam. Zijn bekendste film is „Dura Lex” („Volgens de wet”), ook in Ned. vertoond.Lit.: Th. Hoyer, Russ. Filmkunst. v. Domburg.