(handelsecon.) is de gebruikelijke aanduiding voor de verschillende vormen, waarin het geven van kortingen als concurrentiemiddel wordt toegepast in den detailhandel. In zijn oorspr. gezonden vorm is de korting bedoeld als prijsaftrek, gemotiveerd door groote aankoopen of contante betaling. In de practijk is deze korting uitgegroeid tot een ongezond stelsel van prijsreducties zonder zakelijke motiveering, maar uitsluitend bedoeld als middel tot het trekken of behouden van klanten.
Veel voorkomende vormen zijn de zgn. dividenden op week- en maandboekjes in het bakkersbedrijf, kortingen uit hoofde van organisatie-lidmaatschap, toegift van zgn. spaarzegels, hooge terugbetaling op cassabons, enz. Talrijke pogingen om langs organisatorischen weg dit concurrentie-euvel uit den weg te ruimen zijn gedaan, echter veelal met gering resultaat. In Duitschland is door een wettelijken maatregel de korting in welken vorm ook gelimiteerd tot 3 %, waardoor althans de meest ernstige uitwassen zijn afgesneden. v.
Hellenberg Hiibar