1° Bartholomeus, Ned. beeldhouwer te Amsterdam, werkzaam in het midden der 17e eeuw, ✝ vóór 1693. Hij is waarschijnlijk geschoold te Antwerpen; later werkte hij met Artus Quellinus aan het Amsterdamsche raadhuis.
Ook opdrachten in Den Haag, o.a. graf van v. Wassenaer in de Jacobskerk, en voor den keurvorst van Brandenburg, o.a. elf standbeelden, thans nog in het Kon. slot te Berlijn.Lit.: v. Wurzbach, Nied. Künstlerlex.; Weissmann, Gesch. d. Ned Bouwkunst (1912). Schretlen
2° Emile, Fransch Klassiek philoloog van Oostenrijksche afkomst; * 1813 te Parijs, ✝ 1885. Hij paarde de nauwkeurigheid en streng wetenschappelijke methode der Duitschers aan de Fransche helderheid en elegantie van stijl. E. schreef werken over taal, gesch. en literatuur van Griekenland en Rome. Zijn Notions élémentaires de gramm. comparée was het eerste werk over vergelijkende grammatica in Europa. Zr. Agnes
Albin Egger Lienz Tiroolsch schilder; * 1868 te Striebach bij Lienz, ✝ 1926 te Bozen. Studeerde te München en kwam daar onder den invloed van de toen heerschende Münchensche School, met dien verstande, dat hij neiging vertoonde tot een romantische opvatting, die echter vreemd was aan zijn eigenlijk karakter. Kennismaking met het werk van Millet en dat van Meunier had ten gevolge, dat hij zich bewust werd van zijn wezenlijke geaardheid, en na een verblijf te Weenen (1899—1910) en te Weimar (1911—’12) ging hij terug naar zijn geboorteland, om het leven en lijden der boeren uit te beelden. Intusschen had hij reeds zeer belangrijke werken gemaakt, als Das Kreuz, thans in het Landeshaus te Innsbruck, Die Wallfahrer, in de Kunsthalle te Mannheim, en Einzug der Nibelungen, wandschildering in het stadhuis te Weenen. Ten onrechte heeft men beweerd, dat hij Hodler zou hebben nagevolgd; zeker is echter, dat hij zonder Hodler’s voorbeeld misschien niet tot zijn monumentaalgestijlde kunst zou zijn gekomen. Een zijner bekendste werken is zijn Totentanz. Lit.: Josef Soyka, Albin Egger-Lienz (Weenen 1925). Koomen