of truck, bij locomotieven ook bogie geheeten, is een soort van twee- of drie-, in speciale gevallen (trein-artillerie, hoogovengietpannen) meer-assig wagentje onder het onderraam van een voertuig. Bij locomotieven of één, gewoonlijk voorgaand dus leidend, of twee d., bijv. tender-locomotieven; bij tram-, motor- en gesleept materieel gewoonlijk twee d. per voertuig, waarin de afveering en het remwerk is ondergebracht.
Doel: door het opnemen van den zijdelingschen raildruk geleiding van het voertuig in de bocht. In het algemeen zijn rijtuiglengte en vaste radstand door omgrenzingsprofiel en kromtestraal van te doorloopen bogen begrensd; door toepassing van d. wordt de toelaatbare rijtuiglengte, bij eenzelfden kromtestraal en profiel, belangrijk vergroot. Door groote geleide-lengte rustige gang bij groote snelheid. Door verhooging van het aantal assen mogelijkheid van gebruik van zware voertuigen op bovenbouw met geringen toelaatbaren asdruk.
De bouwwijzen zijn zeer verschillend en afhankelijk van voertuigtype. Meestal binnenliggend, tegenwoordig gelascht, raam: stevige constructie met gemakkelijk toegankelijk remwerk. Radstand 2 200 (loc.) tot 3 600 (D-rijtuig). Wieldiamater normaal 840 — 1 200. Op wielomtrek geremde assen of remschijven op de assen (E.M. treinen N.S.).
Beijnes.