zitten blijven, het moeten overmaken van een zelfde klasse op school, komt uiteraard nog al eens voor. De oorzaken zijn vele: ziekte, gebrek aan ijver, aan aanleg, overplaatsing van de eene school naar de andere, onervarenheid van den betrokken onderwijzer.
Vooral jonge onderwijskrachten hebben dikwijls een abnormaal aantal achterblijvers, daar zij niet geleerd hebben, vooral zwakkere leerlingen in het oog te houden. Vele ouders beschouwen zittenblijven van hun kinderen als een ramp.
Nog al eens ten onrechte. Tal van kinderen toch zijn kleinmoedig, laten zich ten gevolge van ondervonden teleurstellingen gemakkelijk beheerschen door wat Alfr.
Adler als minderwaardigheidsgevoel aanduidt. Zulke leerlingen komen er vaak weer bovenop, vinden moed en werklust terug als ze dezelfde klasse nog eens kunnen overmaken en daarbij dan de stimuleerende ervaring opdoen, dat ze nu tot de besten behooren; niet zelden kunnen zulke kinderen verder de heele school door tot de vlotte leerlingen gerekend worden.
Doubleeren is te voorkomen door toepassing van het Mannheimer of Delftsche stelsel, door zwakzinnigen op scholen voor buitengewoon onderwijs te doen, door aan zwaknormalen extra aandacht te schenken, door toevallige tekorten hoofdelijk aan te vullen, enz. Rombouts.