Cognossement - een stuk, waarbij een vervoerder ontvangst van lading erkent, om die over zee te vervoeren en af te leveren aan een bepaalden persoon, in het stuk aan te duiden als toonder, met name of als „order”; gewoonlijk het laatste. Het stuk wordt dan door endossement overgedragen en daar afgifte van het goed ter plaatse van aankomst alleen geschiedt aan den regelmatigen houder van het stuk, vertegenwoordigt het stuk het goed (art. 510 en 517a Ned. W. v. K.), zoodat in den goederenhandel overgave van het stuk geldt als levering van het goed. Men onderscheidt c., die vermelden, dat het goed ingeladen (Eng. shipped) is, en die, waaruit slechts blijkt, dat de vervoerder het goed ter inlading heeft ontvangen (Eng. received for shipment). De eerste hebben voor den handel meer waarde, daar de dag van aankomst dan zekerder is; vaak geven echter ook de shipped cognossementen het recht om over te laden in een ander schip, waardoor het voordeel denkbeeldig wordt.
Wie met het cognossement afgifte der lading vordert, moet ook vracht betalen en wat verder verschuldigd is. C. worden gewoonlijk in meerdere exemplaren afgegeven, die alle gelijke kracht hebben met dien verstande, dat, indien uit het c. blijkt, dat er meerdere zijn en er op één is uitgeleverd, de andere waardeloos zijn (art. 507 Ned. W. v. K.). Daarnaast worden vaak niet-verhandelbare exemplaren uitgegeven, die door een stempel als zoodanig worden aangeduid. Bij vervoer van → stukgoed is het c. vaak het eenige vervoerdocument. Voor de verhouding, indien er ook een charter is, tusschen deze en cognossement, → Charter.
Deze regelen gelden in België ook voor de binnenvaart.
Loeff.