Classificatie-spoorwegen - methode om een geordend en gemakkelijk hanteerbaar overzicht van het geheele wagenpark van een spoorwegmaatschappij te verkrijgen. Naar een bepaalden maatstaf brengt men groepsindeeling aan, voortgezet in onderverdeelingen, waarvan de kenmerken met bepaalde letters, cijfers resp. figuren worden aangegeven. Zoo mogelijk worden de belangrijkste van deze kenteekenen bij internationale overeenkomst vastgesteld (transitoverkeer). Resultaat is, dat door een korte letter-cijfer-figuurcombinatie ieder voertuig kan worden aangeduid naar zijn voor tractiegebruik belangrijkste hoofdkenmerken als dienstgewicht, motor- of machinevermogen, adhaesiegewicht, personencapaciteit, laadvermogen, bodemoppervlak, radstand draaistellen, lengte rijtuigtype (met of zonder doorgang, klassen, verlichting), remsysteem, enz. Hierdoor kan snel beoordeeld worden, op welke wijzen aan bepaalde eischen van het vervoer met het beschikbaar materieel op de meest economische wijze kan worden voldaan (dienstregeling, treinsamenstelling). In den eersten aanleg splitst men in het algemeen het wagenpark in twee hoofdgroepen: motorisch materieel (locomotieven, verbrandingsmotorrijtuigen, motorrijtuigen der electrische tractie) en materieel zonder eigen drijfkracht, d.i. het gesleepte materieel (motorlooze personenwagens, postrijtuigen, goederenwagens enz.). Allerlei combinaties zijn mogelijk. Beijnes.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk