Canova - Antonio, Ital. beeldhouwer, * 1757 te Possagno, † 1822 te Venetië. Leerde reeds vroeg beginselen bij zijn grootvader Pasino, kwam later door toedoen van een Venetiaansch senator in Venetië in de leer bij Giuseppe Torretti-Bernardi en na diens dood bij zijn neef Giov.
Ferrari. In 1773 had hij een eigen atelier, doch zes jaar later ging hij voorgoed naar Rome. Daar sloot hij hechte vriendschap met den Engelschen schilder Hamilton, door wiens toedoen hij ervan af zag naar Parijs te gaan, misschien de reden, waarom hij zoo lang aan het Romeinsche neo-Klassicisme trouw bleef. Tot driemaal toe bezocht hij echter later Parijs en wel op verzoek van Napoleon, die in hem aanvankelijk een heftig tegenstander, later echter een des te vuriger vereerder had. In 1802 werd hij door den paus tot algemeen inspecteur der Klassieke monumenten van Rome benoemd. Hij droeg bij zijn derde bezoek aan Parijs (1815) zorg, dat een deel van de door de Franschen ontvoerde monumenten naar Italië terugkwam.
Zijn kunst is technisch uiterst knap, zijn compositie ernstig-rustig, de stofbehandeling vooral is pijnlijk nauwkeurig. Veel aan houding vooral en drapeering ontleent hij aan antieke voorbeelden (vnl. uit den keizertijd). Maar zijn vormen zijn week en vaak zinnelijk opgevat, de gezichten niet zelden zonder uitdrukking. Bijkomstige dierfiguren zijn daarentegen zeer sterk en levendig weergegeven.
Een enkele maal onderbreekt een aan de Barok herinnerende bewogenheid de strenge constructie. Het beste is hij in zijn kleiner portretteerend werk. Mythologische onderwerpen, grafmonumenten, portretten (veelal in bustevorm).
Voorn, werken: Daedalus en Icarus (1779, Venetië, Accademia); Theseus en de Minotaurus (1781, Weenen, Kunsthist. Museum); Graftombe van paus Clemens XIV (1783—1787, Rome, Santi Apostoli); Graftombe v. Clemens XIII (1792, Rome, St. Pieter); Amor en Psyche (2 vormen 1793 en 1802, Parijs, Louvre) ; Hercules en Lychas (1796, Rome, Vaticaan); Perseus (1801,ibidem); Buste v. Napoleon (1802, Florence, Pitti); Buste van Pius V en Pius VI (ca. 1805, Capitool en St. Pieter); Napoleon, naaktfiguur (Milaan, Hof v. h. Brera) ; Paolina Borghese, zuster v. Napoleon (1807, Rome, Galleria Borghese); De 3 Gratiën (ca. 1817, Leningrad, Eremitage). — L i t.: Meyer, C. (dl. 36 der Künstlermonographien van Knackfuss 1898); Pozzi, C. (1922); Colasanti, C. (1927). “Knipping.
”