Braekeleer - 1° Ferdinand de, Belgisch schilder; * 12 Febr. 1792 te Antwerpen, † 16 Mei 1883 aldaar; een der eerste leerlingen van M. v. Bree. In den aanvang beïnvloed door het werk van den Engelschman Wilkie en dat van den Franschman F. Granet (koloriet) en misschien door Ingres, trok hij van 1819-1822 naar Italië.
Eerst was hij voornamelijk portret- en historieschilder, maar, misschien onder den toenemenden invloed van Wilkie, wierp hij zich op het anecdotisch genre-werk (binnenhuisjes).
Voorn. werk: De Spaansche Furie (Antwerpen, museum).
2° Hendrik de, Belgisch schilder, zoon van Ferdinand, * 12 Juni 1840 te Antwerpen, † 23 Juli 1888 aldaar. Met zijn oom Hendrik Leys, bij wien hij studeerde, de voornaamste schilder van de tweede helft der 19e eeuw in België. Zonder veel verbeelding en verstandsontwikkeling werd hij de schilder van het licht en de kleur. Daaraan was alles ondergeschikt, tot zijn onderwerp toe. In afwijking van zijn vader zocht hij niet het anecdotische, doch het kleureffect. De voorwerpen in binnenhuis en stilleven zijn alle behandeld met een zorgzame liefde, die bijna enkel op het koloriet gericht is.
Zijn werk vertoont daarin groote verwantschap met de Nned. schilders uit de 17e eeuw, de Hooch, Ter Borch en vooral Jan Vermeer. Meestal overheerscht een goudbruine zonnige toon, later wordt zijn palet iets helderder. Gedurende zijn leven werd hij weinig gewaardeerd, en gingen zijn doeken voor een spotprijs van de hand. Toch maakte hij school, zoowel onder de Brusselsche kunstenaars, bijv. Verhaeren en Réné Janssens, als onder de Antwerpsche, bijv. Verhaert, Mertens, Brunin e.a.
Voorn. werken: De Geograaf (1872, Brussel, museum); De Hoornblazer (Brussel, privaatbezit); Trap van het Waterhuis te Antwerpen (1877-’78, Antwerpen, museum); Zaal in het Waterhuis (1877-’78, Antwerpen, museum); Het Joodshuis (1877, Antwerpen, privaatbezit); De Waterverf schilder (1878, Brussel, privaatbezit); Het Ontbijt (1885, Brussel, privaatbezit). — Lit.: Lemonnier, Henri de B. et son oeuvre (1905); Hymans, Belgische Kunst im 19. Jahrhundert (1906); Rooses, Gesch. der Kunst in Flandern (1914); Pol de Mont, De Schilderkunst in België (1921, 38 vlg.).
“Knipping.
”