1° Henry, Fransch tooneelschrijver van de psychologisch-realistische richting. * 1872 te Nimes, + 1922 te Rueil. Begon met een bundel vaag symbolistische verzen (La chambre blanche, 1895), om zich nadien uitsluitend te wijden aan tooneelwerk, dat bij voorkeur een rake, maar dikwijls onbescheiden ontleding van de zinnelijkheid geeft, in naar het leven geteekende liefdesverhoudingen, waar toch alle diepe poëzie en pathetische teederheid niet vreemd aan zijn.
Dit lyrisme vertoont vooral zijn laatste productie.Werken: La lépreuse (1896) ; Ton sang (1897) ; Résurrection (1902); Maman Colibri (1904); La marche nuptiale (1905) : Poliche (1906) ; La femme nue (1908) ; Le scandale (1909) ; La vierge folle (1910) ; Le phalène (1913) ; L’homme à la rose (1920) ; La tendresse (1921) ; La possession (1921) ; La chair humaine (1922). — Uitg. : Théâtre Complet (11 dln. Flammarion Parijs).
Lit.: P. Blanchart, H. B. son oeuvre (Parijs 1922) ; G. de Catalogne, H. B. ou le romantisme de l’instinct (Parijs 1925) ; J. Besançon, Essai sur le théâtre d’H. B. (1928).
Baur.
2° Nicolas, Fransch tapijtwever uit de 14e eeuw, voor het eerst documentair vermeld in 1373. Van hem zijn de tapijtwerken, tooneelen uit de Apocalypse voorstellend, naar teekeningen van Jean de Bandol, in de kathedraal van Angers voor de hertogin van Anjou (na 1377). ong. 1340, + voor 1400.
Lit.: Barbier de Montault, Tapisserie du sacre d’Angers (1868) ; Guiffrey, Nie. B., tapissier parisien (1884) ; Bouchot, Les primitifs français (1904).
Knipping.