1° L o r e n z o, Ital. beeldhouwer; *7 Jan. 1777 te Vernio bij Savignano, + 20 Jan. 1850 te Florence. Ging 1797 naar Parijs, waar hij veel met Ingres omging.
Deze vriendschap had grooten invloed op zijn werk. Hij kreeg hier spoedig den tweeden prijs van de Fransche academie. Door bemiddeling van V. Denon kreeg hij opdrachten o.a. voor een buste van Napoleon en reliëfs voor de Vendóme-zuil te Parijs. 1808 door Napoleon naar Carrara gezonden, om aldaar een beeldhouwschool te stichten. Na den val van het keizerrijk vestigde hij zich te Florence en werd hier aangesteld als leeraar van de teekenacademie (1839). Met Canova een der belangrijkste figuren onder de Ital. beeldhouwers van het begin der 19e eeuw, van den tijd van het neo-Klassicisme.Werken: o.a. in het Pal. Pitti te Florence; het standbeeld voor Loon Battista Alberti, in S. Croce te Florence; de groote marmergroep van het mus. Poldo Perzoli te Milaan. L i t.: Willard, Hist. of modern Ital. art (1902).
de Stuers.
2° Or’ in D i o, componist, in 1633 kapelmeester aan den dom te Udine.
Werken: twee boeken 2-8-st. „Messe concertate” ; 8-st. Maria-litanieën ; een boek 5-st. madrigalen (1606) : 3-st. „Canzonette ed Arie alla Romana” (1606) ; 1-8-st. motetten met basso continuo (1634, 1663).