Bakst - Leon (Lev Samojlovitsch), eigenlijk genaamd Rosenberg, schilder, costuumontwerper en tooneeldecorateur, * 1866 te St. Petersburg, † 1924 te Parijs.
B., die van Russisch-Joodsche afkomst was, begon op zijn 16e jaar, op aanraden van den beeldhouwer Antokolskij, schilderlessen te nemen. Tot zijn leermeesters behoorde Alexander Benois, in wiens kring hij Sergej Diaghilew ontmoette. Met dezen werkte hij mede aan hun tijdschrift „Mir iskusstwa” (de wereld van de kunst), waarin het breken met de oude sleur werd gepropageerd. In die jaren illustreerde hij allerhande werken, o.a. Gogol, doch zijn speciale richting zou zich eerst afteekenen toen op initiatief van prins Volkonskij een vernieuwing werd nagestreefd in de tooneelaankleeding der keizerlijke theaters, en B. met andere jonge kunstenaars door Diaghilew werd aangezocht om mede te werken. Zijn eerste groote successen op dat gebied vielen in 1900 in het Mariinskij-theater te St.
Petersburg. Vier jaren later volgt de aankleeding van Sophocles’ Oedipus in het Alexandrinskij-theater, waarbij hij in de gelegenheid gesteld werd een studiereis naar Griekenland te ondernemen. Zijn groote roem dateert echter van zijn werk te Parijs, eerst voor de balletten van Diaghilew (1909). Deze beteekenden een ongekend evenement in de W. Europeesche kunstwereld en zeer belangrijk werd tot het succes bijgedragen door B.’s ensceneeringen: Oostersch-bont en tevens van het meest verfijnde raffinement. Tot zijn voornaamste tooneelaankleedingen behooren: Cleopatra, Schéhérazade, Carnaval, Papillons, L’après-midi d’un faune, La Belle au bois dormant, enz., alle getuigende van een onuitputtelijke fantasie en alle even brilliant van teekening.
Lit.: A. Alexandre, L’art décoratif de L. B. (Parijs 1913); A. Levinson, The design of L. B. for the sleeping princess (Londen 1923); id., Histoire de L. B. (Parijs 1924); Svetlow en Tessier, Inedited works of L. B. (New York 1927); Einstein, L. B. (Berlijn 1927).
v. Thienen.