(eigenlijk: François Auguste René), beeldhouwer, schilder en etser. * 12 Nov. 1840 te Parijs, † 17 Nov. 1917 te Meudon. Leerling van Lecocq de Boisboudran, daarna werkzaam in de ateliers van Barije en Carrier-Belleuse, omgang met Dalou en Carpeaux.
R.’s eerste zelfstandige werk is L’homme au nez cassé (1864). R. werkt in de porseleinfabriek te Sèvres, reist (invloed van Meunier en Michelangelo) en werkt 1870-’79 te Brussel aan de decoratie van de Beurs met Rassenbourg. 1876-’77 ontstaat l'Age d’Airain, een mannenfiguur, waarvan men R. verweet, dat het een afgietsel naar een Belgisch soldaat was.
R. sluit zich in dit werk inderdaad sterk aan bij de natuur, waarvoor hij een enorme bewondering koesterde. Hij geeft echter juist geen slaafsche navolging van de natuur, maar zijn persoonlijken, sterk synthetisch gezienen indruk, waarbij het licht een groote rol speelt. „De sculptuur is de kunst om de vormen in het spel van licht en schaduw weer te geven”, heeft R. gezegd.
R. is de grootste impressionist onder de beeldhouwers geworden. Hij geeft echter meer dan den zuiver visueelen indruk; hartstochtelijke en diepe gedachten legt hij in zijn werken neer, de geheele scala van menschelijke gevoelens heeft hij uitgedrukt.
Zijn vurig temperament en behoefte aan karakteristiek dreven R. vaak tot ongebonden vormen; zijn figuren kunnen dan ook niet dienen tot versiering van een gebouw (vgl. de sculpturen voor de Hellepoort, 1876-1880, Mus. Rodin).
Typisch voor R. zijn beelden, waarvan slechts de kop bijv. zeer zorgvuldig gemodeleerd is, terwijl minder belangrijke deelen onvoltooid zijn; een groote suggestieve kracht gaat hiervan uit.R.’s opvattingen leert men kennen uit zijn beide publicaties: Les Cathédrales de France (1914) en L’Art (1911). Het grootste deel van R.’s oeuvre, waartoe ook teekeningen, etsen en enkele schilderijen behooren, bevindt zich in Hotel Biron, vroeger atelier van R., te Parijs, thans Musée Rodin. Tot zijn bekendste scheppingen behooren Le Penseur (1904), Les Bourgeois de Calais, Le Baiser, enz. en een serie prachtige portretbustes. Van de bronzen beelden bestaan soms verschillende exemplaren.
R.’s kunst heeft enorme bewondering gewekt; spoedig na zijn dood is de sculptuur teruggekomen van het Impressionisme en daarmee is de invloed van zijn kunst verminderd.
Lit.: C. Mauclair, A. R. (1918); L. Bénedite, A. R. (1926); R. M.
Rilke, A. R. (1928). Korevaar-Hesseling.