Goed getimede innovatie als noodzakelijke reactie op een snel veranderende omgeving
Innoveren kost tijd en geld en je kunt het altijd weer even uitstellen. Dat gaat natuurlijk niet oneindig goed, dat weet ook iedereen wel, maar wat is nu het juiste moment?
Een ding is zeker, het is niet handig af te blijven wachten tot het water aan de lippen staat. Diensten en producten kunnen soms decennia lang renderen, maar kennen altijd een einde levenscyclus. Een kenmerk van een naderend einde is dat de prijzen slecht zijn. En om dan uitgerekend in die omstandigheid pas te gaan investeren in innovatie is onverstandig. Juist dan doet een investering veel pijn en dat dan ook nog in de wetenschap dat er enige tijd overheen zal gaan voor de innovatie rendement gaat opleveren.
Het is wel duidelijk dat je beter met een innovatietraject kunt starten voor het einde van de levenscyclus is bereikt. Dat vraagt proactief handelen. In een dergelijk stadium genereren de bestaande producten en diensten nog genoeg middelen en kun je met meer ruimte nog keuzes maken en volgen er geen paniekacties noch crash maatregelen.
Innovatie zet je dus al aan op het moment dat het nog goed gaat met de bestaande business. Het is daarmee zaak om de neergang te voorspellen. Maar is dat wel mogelijk?
Zeker, daarvoor bestaan goede methodieken zoals een trendanalyse incl. afweging van belangen en macht van de huidige orde. Daarover in een andere bijdrage meer.
Jos Lichtenberg