Leiderschap gaat over het beïnvloedingsgedrag van een leidinggevende om de activiteiten van een groep te sturen om een gezamenlijk doel te realiseren. Elke leidinggevende hanteert een stijl om dit gedrag over te brengen; een leiderschapsstijl. Een leiderschapsstijl is de manier waarop de leidinggevende medewerkers motiveert, ondersteunt en stuurt.
De ene medewerker is de andere niet; ze verschillen in competentie en motivatie. Dit geldt ook voor bedrijven en werkzaamheden. Deze factoren zijn van invloed op de manier waarop leiding gegeven wordt. In de praktijk wordt veelal leiding gegeven op basis van twee elementen, namelijk relatiegerichtheid (ondersteunend gedrag) en resultaatgerichtheid (sturend gedrag). De mate waarin dit gebeurt is afhankelijk van de bovenstaande factoren.
Resultaat- of relatiegericht leiderschap
Een leidinggevende die zich focust op resultaatgerichtheid, houdt zich voornamelijk bezig met structureren, organiseren, opleiden, toezicht houden en evalueren van werkzaamheden en medewerkers. De mate waarin sturend gedrag vertoond wordt is afhankelijk van de competenties van medewerkers (de taakspecifieke kennis en vaardigheden).
Wanneer een leidinggevende meer ondersteunend gedrag vertoont, worden medewerkers veelal geholpen bij de ontwikkeling op de betrokkenheid binnen de organisatie (motivatie en zelfvertrouwen). Dit betekent dat de focus gelegd wordt op het actief luisteren, vragen, uitleggen, aanmoedigen en complimenteren van medewerkers.
Groene zone
Doordat de stijl van leidinggeven mede bepaald wordt door de situatie en deze constant kan wijzigen, geven Robert Blake en Jane Mouton aan dat de beste uitgangspositie is om een balans te vinden tussen het sturend en ondersteunend gedrag (de groene zone). Zij raden daarbij aan dat een leiderschapsstijl effectief wordt wanneer er per situatie uitstapjes worden gemaakt naar andere stijlen. Voor het nemen van snelle beslissingen kan het raadzaam zijn om emotie naar medewerkers uit te schakelen en in te zetten op het resultaat. Wanneer emoties hoog oplopen, is het verstandig de aandacht op de mensen te richten.