werd v/h eerst praktisch beoefend door Moutgolfier, die in 1783 i/e door hem vervaardigden papieren luchtballon, gevuld met warme lucht, opsteeg. Geleidelijk kwam men tot den ballon v. speciaal weefsel, ondoordringbaar, met lichtgas of waterstof gevuld; over den ballon hangt een net, waaraan v. onder een gondel is bevestigd.
De grootste hoogte, met een dergelijken ballon bereikt, is 11 700 rn; door Prof. → Piccard, met een spec. ballon, 16 700 m. Het groote bezwaar is, dat de ballon onbestuurbaar is. Bestuurbare vliegtuigen en luchtschepen werden eerst mogelijk d/d uitvinding v/e lichten motor. In 1884 construeerde Renard een luchtschip v. 50 m lengte met een motor v. 8½ pk, met een snelheid v. 24 km. In 1902 vloog Santos Dumont om den Eiffettoren en bouwde in 1903 een halfstijf luchtschip met geraamte, voortbewogen door motoren v. 35 pk. dat een snelheid v. 45 km per uur bereikte. Sedert 1898 werkte Zeppelin reeds a/e geheel stijf luchtschip, waarvan het 1e model uitkwam in 1900.
In 1905 volgde het 2de type, dat spoedig verongelukte, in 1906 het 3e, met een uursnelheid v. 40 km. Door gebruik van aluminium en verbeterde explosiemotoren, alsmede afzonderlijke gascellen i/h inwendige, gewijzigde stuurvlakken en waterballast kwam tenslotte de moderne Zeppelin tot stand, die reeds talrijke tochten over den Oceaan volbracht, een reis om de wereld maakte, enz.Het eerste vliegtuig met draagvlakken dateert v. 1871, werd geconstrueerd door Pénaud en aangedreven door een gummikabelmotor, had echter geen praktische beteekenis. In 1904 bouwden de gebr. Wright een tweedekker, waarmede zij geslaagde vluchten uitvoerden. In 1909 vloog → Blériot over het Kanaal en legde Farman in 4½ uur 234 km af. Gedurende den oorlog ontwikkelde het vliegwezen zich zeer snel. In 1927 vloog → Lindbergh over den Oceaan, welk voorbeeld sedert door tal v. anderen werd gevolgd.
Het landingsgestel v/d gewone vliegtuigen, bestaande uit 2 wielen met gummibanden, is bij de watervliegtuigen vervangen door 2 bolle cylinders, drijvers genaamd, waardoor deze vliegtuigen v/h water kunnen opstijgen en daarop nederdalen. Het grootere type watervliegtuig wordt vliegboot genoemd en bezit oen als schip gebouwden romp, zooals de DO X, die een eigen gewicht heeft v. 45 000 kg. Verkeersvliegtuigen stijgen tot een hoogte v. 4000/6000 m, bij een vliegsnelheid v. 120/170 km per uur, militaire vliegtuigen tot 8000/11 000 m. Speciaal v/h behalen v. recordsnelheden. gebouwde vliegtuigen hebben uursnelheden v. meer dan 550 km bereikt.