Vrachtlijst - een globale aangifte, die door de invoerders voor alle goederen, die zich in een schip of spoortrein bevinden, wordt ingeleverd op het eerste kantoor van binnenkomst of bij de ambtenaren, belast met de inklaring. De invoerders moeten de vrachtlijsten onderteekenen, omdat zij voor den inhoud daarvan verantwoordelijk zijn. De opmaking der vrachtlijsten kan ook door den afzender der goederen )hetgeen dikwijls gebeurt) of door een expediteur geschieden. Het aantal der in te leveren vrachtlijsten is onbeperkt. Zij moeten voor elke partij bevatten a. het volgnummer, b. de soort van goed volgens de algemeene handelsbenaming, c. de soort, de merken, de nommers en het getal der colli of de losse voorwerpen of wel dat deze gestort zijn, d. het bruto gewicht of de kubieke maat.
Als één partij kunnen verschillende merken slechts dan worden opgegeven, als de colli van dezelfde soort zijn en goed van één soort inhouden. Bij colli, die verschillende soorten van goed inhouden, wordt alleen de soort vermeld die ’t grootste deel van den inhoud inneemt, met uitdrukkelijke opgaaf daarbij van „en andere goederen”. Accijnsgoed wordt steeds met name genoemd. Kennen de invoerders de soort van het goed niet en bevatten de ladingspapieren geen aanwijzing, zoo mag alleen in dat geval worden opgegeven, dat deze „onbekend” is, of de algemeene term „koopmanschappen” worden gebruikt. Eveneens kan het bruto gewicht of de kubieke maat weggelaten worden, als deze nergens uit blijken. Aan de ambtenaren moeten tot staving hiervan vóór de lossing op hun verlangen de ladingspapieren worden vertoond. Voor goed, dat in den handel gewoonlijk per stuk of bij de maat worden verkocht en waarvan de soort in de vrachtlijsten is vermeld, kan achtereenvolgens het getal stuks of de maat worden opgegeven. Voor colli, die volgens benaming, herkomst en handelsgebruik ongeveer denzelfden inhoud hebben, is opgaaf van het bruto gewicht of de kubieke maat niet vereischt.
Van vreemd gewicht of vreemde maat mag gebruik worden gemaakt.
In het hier gebruikte letterschrift moeten de vrachtlijsten geschreven worden, men kan zich van de Nederlandsche, Fransche, Duitsche of Engelsche taal bedienen. De inlevering geschiedt in triplo. In duplo, ais de inklaring en lossing plaats hebben onder hetzelfde kantoor. Als het goed op de losplaats is aangekomen, kan binnen 24 uur aan den inspecteur der I. en A. aldaar herstel van abuizen worden gevraagd, mits er nog niet gelost is. Zie ook generale verklaring.