Gepubliceerd op 21-01-2020

LERARENOPLEIDING UBBO EMMIUS

betekenis & definitie

te Leeuwarden en Groningen. In 1970 opgericht door Fryske Akademy en Rijksuniversiteit Groningen.

Genoemd naar de historicus Ubbo Emmius (Greetsiel 1547-Groningen 1625). Aanvang eerste cursusjaar sept. 1971.

Nieuw aan de lerarenopleiding is de centrale plaats die de beroepsopleiding tot leraar inneemt en de integratie daarin van de vakopleiding. Met de R.U.

Groningen wordt samengewerkt op onderwijskundig, didactisch en vaktechnisch gebied. De programma’s van de secties behoeven de goedkeuring van deze universiteit, waar ook de diploma’s worden ondertekend.

Volgens de richtlijnen van de Commissie voor de Opleiding van Leraren zijn er drie graden bevoegdheden, moeten de studenten de opleiding met 2 vakken beginnen en moet er gedegen onderwijskundige voorbereiding zijn. Over dit driegraden- en tweebevoegdhedenstelsel lopen de meningen sterk uiteen.

Daar de lerarenopleiding nog in een experimenteel stadium verkeert, is het mogelijk dat de opbouw wordt gewijzigd; thans is er nog geen lste-graadsopleiding. In Leeuwarden is gestart met aardrijkskunde, geschiedenis, Engels, Frans en Nederlands.

Later zijn aan dit vakkenpakket toegevoegd Duits, handvaardigheid, tekenen en textiele werkvormen. In Groningen worden deze vakken ook gedoceerd, op het vak Frans na.

Daar kunnen tevens de exacte vakken worden gevolgd.Voor elk vak geldt sedert 1970 een numerus clausus van 40 studenten (voor Nederlands en Engels iets ruimer). Naar toevoeging van de vakken Fries, economie, huishoudkunde, welzijnskunde en kennis van het geestelijk leven wordt gestreefd. Het ligt in het voornemen, binnen de lerarenopleiding ook avondopleidingen en her- en bijscholingscursussen ter hand te nemen.

De bestuursorganen zijn: algemeen en dagelijks bestuur. Het eerste bestaat uit 30 leden, afkomstig uit Rijksuniversiteit Groningen, Fryske Akademy, docenten, studenten, technisch en administratief personeel en de Werkgroep Lerarenopleiding Noord. Directeur dr. G. Stellinga.

< >