Zwarte Amerikaan. Dit is een mooi voorbeeld van het politiek correcte taalgebruik dat kwam overwaaien van de Amerikaanse campussen. Voorstanders van deze term beweren dat de connectie met het moedercontinent benadrukt wordt, waardoor het woord positiever klinkt dan ‘zwarte’. In zijn boek ‘Racist Stereotyping in the English Language’ stelt de Amerikaanse auteur Robert Moore dat het symbolisme van wit als positief en zwart als negatief wijdverspreid is in onze cultuur. ‘De definitie van zwart,’ aldus Moore, ‘is onder meer zondig, slecht, vuil, schuldig’ terwijl die van wit ‘puur, vlekkeloos, onschuldig inhoudt.’ Tot ongeveer 1968 was ‘neger’ de politiek correcte benaming maar de huidige generatie vindt het mogelijk vanwege de associatie met het Engelse ‘negro’ beledigend. ‘Nikker’ werd altijd al een scheldwoord gevonden. Sommigen verkiezen het meer neutrale ‘zwarte’ maar blijkbaar is ook die benaming aan slijtage onderhevig en te pejoratief bevonden. ‘Afro-Amerikaan’ is in de jaren negentig van de twintigste eeuw alles wat de klok slaat.
Toen moest een blanke Amerikaanse televisiejournaliste bisschop Desmond Tutu in Zuid-Afrika interviewen. De vrouw probeerde voortdurend angstvallig het woord ‘zwarte’ te vermijden. Daarom vroeg ze de geïnterviewde hoe het voelde om een ‘African American’ te zijn. Deze term werd reeds in 1863 in Engelse bronnen aangetroffen maar raakte pas echt in zwang in de jaren zeventig. Sedert de tweede helft van de jaren tachtig is het in Amerika de voorkeurbenaming voor een Amerikaanse zwarte. Dat het politiek correcte denken soms wel erg ver kan gaan bewijst de volgende anekdote. De Amerikaanse krant ‘The Fresno Bee’ had zijn computers geprogrammeerd om het woord ‘black’ systematisch te vervangen door ‘African American’, waardoor een artikel over de begrotingscrisis in Massachusetts stelde:
‘The new taxes might put the state back in the African American’ (de zwarte cijfers). De blanke tegenhanger van de Afro-Amerikaan wordt de Anglo-Amerikaan genoemd.
In de ‘streetjungle’ wordt versieren, dansen en vechten als de way of life van de Afro-Amerikaan beschouwd en leren als de weg van de blanke.
Elsevier, 14-11-98
Met de huidige kennis kun je ruw genetisch onderscheid maken tussen blanke Amerikanen, Afro-Amerikanen en latino’s.
Vrij Nederland, 08-05-99