tot in 1986 bestaande uit Griffie, Waterstaat en Planologische Dienst. Deze werden opgeheven en vervangen door vier diensten, elk met een eigen directeur:
1. dienst bestuurlijke verhoudingen en sociale, economische en culturele zaken, gevormd uit de vroegere afdelingen Toezicht Gemeenten, Volksgezondheid en Maatschappelijke Zorg, Economische Zaken, Culturele Zaken en een deel van Ruimtelijke Ordening en Bestuurlijke Organisatie;
2. dienst milieu en wegen, verkeer en vervoer; gevormd uit Provinciale Waterstaat en de afdeling Verkeer, Waterstaat en Milieuhygiëne;
3. dienst ruimtelijke ordening, natuur en landschap; gevormd uit de Planologische Dienst en een deel van de afdeling Ruimtelijke Ordening en Bestuurlijke Organisatie; 4. dienst kabinetzaken commissaris der koningin en centrale ondersteuning; gevormd uit het kabinet van de commissaris der koningin, het algemeen secretariaat, de afdelingen Personeelszaken, Provinciale Financiën, Voorlichting en Representatie, Interne Dienst, de bureaus Automatisering en Organisatie en de Archiefinspectie.
Bron: Prov. Almanak 1986.