door middel van Signaalpuntenregistratie in 1984 is gebleken dat het toeristisch waterverkeer rond en in Noord-Brabant via de sluizen met 2% is toegenomen. 1983 gaf een teruggang van 1% te zien; in 1982 was er een toename van 5,5%.
Als de belangrijkste sluis wordt wel de Volkerraksluis bij Willemstad beschouwd, met een speciale sluis voor de pleziervaart. Met meer dan 40.000 passanten is dit een van de drukste knooppunten in Nederland. De tweede plaats, met toch een groot verschil met de vorige, wordt ingenomen door de Spieringsluis in de Biesbosch en als derde komt de Biesboschsluis in het Steurgat bij Werkendam. In plaats van de gebruikelijke 12.000 passanten waren er dat in 1984 2000 meer.
De drie sluizen in de Maas bij Sambeek, Grave en Lith geven alle een forse groei te zien. Lith kreeg +/2000 schepen meer, Grave ruim 1000. De sluis in de Dieze bij Engelen, dit is de vaarweg van en naar 's-Hertogenbosch en de Maas, gaf een teruggang te zien. Bij de Wilhelminasluis in de Afgedamde Maas passeren jaarlijks +/-11.000 pleziervaarders (1985).
Bijna 80% bestaat uit motorboten, waarbij 90% onder Nederlandse vlag vaart; West-Duitsland volgt met 10%. gevolgd door Belgen, Britten, Amerikanen, Noren, Zwitsers en Fransen, in zeer kleine aantallen.
Het aantal overnachtingen in de havens nam in 1984 met 10% toe tot +/34.000. hoewel ook vaak buiten de havens wordt overnacht, bijv. in de afmeergelegenheden aan beide kanten van de jachtensluis van de Volkerraksluizen.
De drukste haven is en blijft Willemstad met een kleine 12.000 bezoekers en ruim 15.000 overnachtingen. met als belangrijke tweede Heusden en Hank als derde. Bij de 21 havens zijn in totaal een kleine 4400 ligplaatsen. Bron: Provinciale VVV Noord-Brabant, Rijkswaterstaat. Dienst Verkeerskunde Dordrecht, Directie Noord-Brabant en Hoogheemraadschap WestBrabant.