Encyclopedie van Noord Brabant

Anton van Oirschot (1985-1986)

Gepubliceerd op 20-10-2020

GROKO

betekenis & definitie

diepvriesbedrijf in Zundert, opgericht in 1947; sterk seizoengebonden, met een vast personeelsbestand van 125 werknemers, in het groenteseizoen aangevuld met 300 tot 400 seizoenarbeidskrachten. Groko werd in 1969 overgenomen door ITT en vervolgens door Campbell Nederland b.v.. een dochteronderneming van de Amerikaanse voedingsmiddelengigant Campbell (omzet 3,3 miljard dollar per jaar).

In Nederland stijgt het verbruik van diepvriesgroenten nog jaarlijks (1984: 14,5 kg per inwoner). Groko produceert jaarlijks 40.000 ton diepvriesgroenten, waarvan 12.000 ton uit spinazie bestaat. In het begin van de 80er jaren liep de omzet sterk terug door de Iglo-affaire, toen diepvriesgroente onder die naam uit de winkels teruggenomen moest worden. Groko heeft dat negatieve effect weg kunnen werken. Behalve onder eigen naam, brengt Groko ook groenten onder ,,privat label”, onder de naam van grote kruideniersbedrijven, zoals AH. Buiten het seizoen wordt de produktiecapaciteit voornamelijk opgevuld met het verwerken van diepvriesvlees, diepgevroren Hamburgers, kwartponders, cordon bleues e.d.Bron: De Stem, 18-4-84.

< >