(V.L.). Tot stand gekomen op initiatief van de N.V. tot Exploitatie van het Luchtvaartterrein Lwd. (S.
Kramer, J. D.
Dresselhuis Jr. en T. Hoogslag).
Eerste spade aan het Keegsdijkje in de grond gestoken door minister M. Slingenberg (28.2.1936); officieel in gebruik genomen 24.6.1938; opgenomen in het binnenlands luchtnet van de K.L.M.Bezet door Duitse troepen (11.5.1940), die het veld aanvankelijk 800 bij 700m-in W.0.II sterk uitbreidden en startbanen aanlegden; voor de ondergrond is Rotterdams puin gebruikt. Het V.L. werd een uitgangspunt voor bombardementsvluchten naar Engeland. Enkele malen gebombardeerd door geallieerde vliegtuigen. Voor de bevrijding (13-14.4.1945) zijn startbanen en hangars door de Duitsers grotendeels vernield. Na W.O. II werd het vliegterrein toen vrijwel het hele gebied tussen Lwd., Marsum, Beetgumermolen en Jelsum gem. vliegveld, vanwaar de K.L.M. met lichte Havilland Domini’s, later met Dakota’s lijndiensten naar Amsterdam en Groningen (Eelde) vloog.
Sedert 7.2.1953 militaire luchtbasis, waar straaljagers gestationeerd zijn. Doordat het Noordatlantische bondgenootschap het V.L. gebruikte voor oefeningen, was het op een bepaald moment de basis met de meeste starts van W.-Europa.
Passagiers, post en goederen worden met kleine vliegtuigjes naar de Waddeneilanden gevlogen als het Wad is toegevroren. De Kon. Luchtmacht verzorgt ook het vervoer van ernstige patiënten van de eilanden naar ziekenhuizen te Lwd. Op de vliegbasis staat een helikopter van de Kon. Marine voor reddingen op zee. Op het V.L. is een termijnstation voor meteorologische waarnemingen gevestigd.