Het B.L.O. omvat vnl. scholen voor debielen en imbecielen, zowel openbare als bijzondere. Bekende pioniers buiten Frl. waren Fokke Kingma (Utrecht 1858) en Pier de Boer (Amsterdamse Nazorg 1920).
Sinds 1927 (openb. school te Lwd.) verrezen in Frl. B.L.O.-scholen te Sneek (bijz. 1938, openb. 1939), te Dokkum (bijz. 1939), Heerenveen (openb. 1948), Oosterwolde (compromisschool 1948), Drachten (openb. en bijz. 1949), Franeker (openb. 1949, bijz.1952), Wolvega (compromisschool 1950), Lwd. (bijz. 1950), dus 12 in totaal met ca. 1450 leerlingen, dit is ruim 2 pct. der lagere-schoolbevolking.
Het B.L.O. tracht door speciale opvoeding en methodiek de ontwikkelingsmogelijkheden van het geestelijk gehandicapte kind zo volledig mogelijk te benutten en het daardoor een plaats in de samenleving te geven. Huishoud- en arbeidsklassen bereiden het kind voor op zijn taak in het leven. In Frl. streeft men o.m. naar aparte scholen voor debielen en imbecielen, naar samenwerking in teamverband van de school met sociaal-pedagoog, schoolpsycholoog, jeugdpsychiater, logopedist en de leraar heilgymnastiek en massage, naar het oprichten van (semi-)internaten voor bepaalde categorieën van kinderen. Voorts zijn er plannen tot stichting van een school voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden, zie Nazorg B.L.O., Schooltypen.