Waarneming (ook perceptie genoemd), is het proces waardoor een persoon van een uiting kennis neemt. Al naar gelang de zintuigen, die bij dit proces worden gebruikt, spreekt men van:
- visuele waarneming (zien), bijv. het lezen van een krantenartikel of het zien van een gele streekbus met reclame;
- auditieve waarneming (horen), bij v. het luisteren naar de nieuws¬berichten of een mededeling in een sporthal;
- tactiele waarneming (voelen), bijv. het ‘lezen’ van de ge¬bruiksaanwijzing van een huishoudelijk apparaat in braille;
- olfactorische waarneming (ruiken), bijv. het beoordelen van de geur van een door een verkoopster aanbevolen nieuw parfum;
- gustatorische waarneming (proeven), bijv. het beoordelen van de smaak van een nieuwe soepvariëteit op een consumenten¬beurs.
In de praktijk worden vaak meer zintuigen tegelijk gebruikt, zodat men dan spreekt van:
- audio-visuele waarneming (zien en horen), bijv. het kijken naar een STER-TV-commercial;
- visueel-gustatorische waarneming (zien en ruiken), bijv. het le¬zen van een advertentie met steungeur, bestaande uit met de nagel open te krabben geparfumeerde blaasjes, die op een be-paalde plaats in de advertentie zijn aangebracht (Scratch and Sniff) en dergelijke.