Reclameplanning is het zo systematisch mogelijk plannen van alle activiteiten, die erop zijn gericht de reclamedoelstelling zo efficiënt mogelijk te verwezenlijken.
Reclameplanning is een onderdeel van de communicatieplanning,
terwijl deze laatste weer een onderdeel vormt van de marketing¬planning. Het is dus zaak ervoor te zorgen, dat de reclameplanning is afgestemd op de planning van de andere elementen van de (marketing-)communicatie-mix, zoals persoonlijke verkoop (personal selling), monsterverspreiding (sampling) en product display, waar¬bij tevens rekening wordt gehouden met de te verwachten redactio¬nele publiciteit (free publicity) en gebruikersaanbeveling (user recommendation).
Reclameplanning geschiedt in een aantal fasen, te weten:
a. Voorbereidingsfase: het verzamelen van de benodigde gege¬vens over de markt en de concurrentie. Daarnaast het vaststel¬len van de reclamedoelstelling, waaronder de reclamedoelgroep en de reclameboodschap.
b. Strategische fase: het vaststellen van de in te schakelen medium¬typen en een ruwe aanduiding van de gewenste dosering binnen de planningsperiode.
c. Ontwikkelings- en uitvoeringsfase (executie): het ontwerpen van concrete reclame-uitingen per mediumtype, het opstellen van concrete mediaplannen in termen van formaten, tijden, intervals en overige inschakelingsvariabelen, inclusief de vast¬stelling van een nauwkeurige dosering. En bovendien het ver¬richten van de administratieve handelingen, die nodig zijn voor het plaatsen, uitzenden, vertonen c.q. verspreiden van de recla¬me-uitingen in de gekozen media.
d. Evaluatiefase: het eventueel onderzoeken of de vooraf gestelde reclamedoelstelling ook
daadwerkelijk is gerealiseerd.