Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Gepubliceerd op 14-11-2022

Pretest

betekenis & definitie

Pretest is het onderzoek naar de reacties op één of meer specifieke reclame-uitingen, vóórdat deze is/zijn geplaatst c.q. uitgezonden of verspreid. Ook redactionele artikelen kunnen uiteraard worden gepretest.

Een pretest meet geen uiteindelijk bedoeld communicatie-effect, behalve wanneer men met ‘pretest’ de resultaten aanduidt van een communicatiecampagne op kleine schaal; dus een posttest die wordt gebruikt voor het optimaliseren van de volledige campagne. Ook cumulatieve effecten kunnen in een pretest niet (of nauwe¬lijks) worden nagebootst.

In een pretest kunnen uitsluitend onmiddellijke, primaire effecten worden gemeten, zoals leesbaarheid of verstaanbaarheid, begrijpe¬lijkheid, attentiewaarde of opvallendheid, interesse in de commu¬nicatieve uiting, de mate van irritatie, geloofwaardigheid van de boodschap, de invloed op beweerde koopintentie of feitelijk keu¬zegedrag, de mate waarin de uiting mooi of humoristisch wordt gevonden enz.

Bij het pretesten van advertenties of commercials voor belangrijke, snellopende consumptie-artikelen met lage betrokkenheid bij de keuze, zal men zich vermoedelijk beter kunnen concentreren op de attentiewaarde en de daaraan gekoppelde merkherkenning, dan op de communicatie van de inhoud, omdat bevestiging (reinforcement) van bestaande attitudes dan veruit de belangrijkste doelstel¬ling is.

De resultaten van een pretest zijn het duidelijkst als men 2 of meer alternatieve ontwerpen in de test betrekt. Wanneer men slechts één ontwerp pretest, is het namelijk zeer moeilijk een norm aan te geven voor een bevredigende uitslag.

< >