Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Gepubliceerd op 14-11-2022

Posttest

betekenis & definitie

Posttest is het onderzoek naar het effect van één communicatie-uiting of van een communicatiecampagne, nadat deze is geplaatst, ver¬toond, verspreid of uitgezonden. Een posttest kan uiteraard ook betrekking hebben op het effect van redactionele bijdragen.

Post- test-resultaten worden vergeleken met die uit een nulmeting.Een posttest kan vele vormen aannemen, afhankelijk van de communicatiedoelstelling en de evaluatiebehoefte van de opdrachtge¬ver. Voorbeelden zijn: onderzoek naar de bekendheid en het image c.q. de attitudes van een merk, winkel of bedrijf (brand-image en company-image research), het tellen van ingezonden coupons of telefonische informatie en bestellingen of giften.

NB: Men moet er op bedacht zijn dat het gemeten communicatie-effect mede veroorzaakt kan zijn door andere communicatieve in¬strumenten ingezet ten behoeve van hetzelfde merk of bedrijf, door redactionele publiciteit, door mond-tot-oor gesprekken en zelfs door communicatie-uitingen van concurrenten.

< >