Overdrijvende reclame is reclame waarin een adverteerder medede¬lingen doet omtrent zijn merk, produkt, dienst of onderneming, die beogen bij het publiek de indruk te wekken, dat zijn aanbod dat van de meeste of van al zijn concurrenten in het algemeen of in een bepaald opzicht verre overtreft. De methoden, waarmee deze indruk wordt nagestreefd, kunnen zeer verschillend zijn.
Dat heeft tot gevolg dat de verschijningsvormen van overdrijvende re¬clame nogal uiteen kunnen lopen. Het meest voor de hand ligt het gebruik van superlatieven (‘de beste’, ‘de grootste’, ‘de voordelig¬ste’).De ontvanger van reclameboodschappen verwacht in het algemeen enige overdrijving, zodat de interpretatie niet al te letterlijk zal zijn. Ook zijn bepaalde vormen weliswaar sterk overdreven, maar duidelijk humoristisch en niet misleidend bedoeld. Ook deze vorm van overdrijving zal door de ontvanger als het ware met een glim¬lach worden geaccepteerd. De adverteerder moet er uiteraard voor oppassen dat overdrijvende reclame niet ontaardt in misleidende reclame.