Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Gepubliceerd op 14-11-2022

Attitude

betekenis & definitie

Attitude is een betrekkelijk stabiele toestand van de menselijke geest, die zowel cognitieve (kennis-)aspecten bevat, als affectieve (gevoels-)aspecten met betrekking tot enig object, waarbij het ac¬cent op deze affectieve aspecten wordt gelegd. Het ‘gemiddelde’ van deze twee aspecten tezamen in een bepaalde groep wordt ook vaak image of imago genoemd, waarbij de cognitieve aspecten centraal staan.

Volgens sommigen omvat een attitude ook nog conatieve (wils- of neigings-)aspecten.Bepaalde psychologen onderscheiden nog een vierde aspect, name¬lijk het motorische (m.a.w. waarneembaar gedrag). Als wij echter onder het conatieve aspect ook oriënterend gedrag verstaan (het¬geen de auteurs aanbevelen in overeenstemming met de betekenis van het Latijnse werkwoord ‘conare’ = een aanloop nemen), is een verdere onderscheiding overbodig.

Amerikaanse marketingfunctionarissen spreken bij het bestuderen van communicatie-effecten vaak van KAP-studies (de afkorting van Knowledge Attitude Practice), ter aanduiding van de cognitie¬ve, affectieve c.q. conatieve en motorische componenten.

Een operationele definitie van attitude is: het samenstel van voor het gedrag relevante opinies. Drs. P. H. van Westendorp definieert attitude als ‘een relatief stabiele dispositie (geneigdheid) tot affec¬tief reageren’.

< >