''Ik weet precies hoe het moet, maar dat wil niet zeggen dat ik het zo moet doen''. Omdenken is het tegenovergestelde van vastdenken. Doormiddel van creativiteit en geduld problemen niet zien als obstakels maar als onbewandelde wegen die leiden tot nieuwe kansen.
Bij omdenken kijk je naar de werkelijkheid zoals die is en wat je daarmee zou kunnen. Door de continue-en veranderingen in de wereld lopen we aan tegen nieuwe ''problemen'' Maar zijn dit wel problemen of zien we onnodig beren op de weg? We lopen vast in ons denken en verdedigen ons door ja-maar. Herkenbaar hierbij is dat we de nieuwe problemen oplossen met oude manieren van denken. ''Als je de dingen blijft doen op de manier zoals je ze altijd hebt gedaan, krijg je de uitkomt die je altijd hebt gehad.''
Als voorbeeld de verandering binnen commerciële organisaties waarbij er ingespeeld moet worden op de externe ontwikkeling van e-commerce. Want hoe overtuig je de accountmanagers van het belang om in te spelen op de klantbehoefte waar laagdrempeligheid en een snelle en efficientere werkwijze centraal staat. Er onstaat weerstand: ''Ja-maar, hierdoor verliezen we het persoonlijk contact met onze klanten'' en ''Ja-maar, wat gebeurt er met onze functie als klanten online bestellen?''
De uitdaging is om het probleem te gebruiken om de obstakels vanuit een ander oogpunt te bekijken en van het probleem een mogelijkheid te maken. ''Het inzetten van e-commerce is haalbaar omdat...'' '''Door het inzetten van e-commerce kunnen we meer aandacht besteden aan aftersales voor onze klanten. Hierdoor kunnen wij ze de persoonlijke aandacht geven die zij verdienen.'' Omdenken bevorderd het kijken naar de vraagstelling via verschillende invalshoeken. Wat dat de dingen zijn zoals ze zijn, wil nog niet zeggen dat ze zo zullen blijven.