Wat is de betekenis van Prijsmechanisme?

2025-07-23
Arbeidsmarktmakelaars begrippenlijst

H. van Lieshout (2007)

Prijsmechanisme

Mechanisme dat zorgt dat in een klassiek arbeidsmarktmodel er na schommelingen een prijs ontstaat waarop evenveel arbeid wordt aangenomen als wordt gevraagd.

2025-07-23
NIMA marketing lexicon

NIMA (1993)

prijsmechanisme

Het verschijnsel dat hogere prijzen in het algemeen leiden tot een vermindering van de gevraagde hoeveelheid en een toeneming van de aangeboden hoeveelheid en omgekeerd, dat lagere prijzen in het algemeen leiden tot een toeneming van de gevraagde hoeveelheid en een vermindering van de aangeboden hoeveelheid. In meer of mindere mate zijn de prijshoo...

2025-07-23
Grondslagen van de Marketing

Bronis Verhage (1989)

Prijsmechanisme

Een fundamentele kracht in de economie waarbij hogere prijzen leiden tot minder vraag en tot een – door het winstmotief ingegeven – toeneming van de aangeboden hoeveelheid, en de daaropvolgende – door de concurrentie ontstane – verlaging van de prijzen leidt tot een hogere vraag en een vermindering van de aangeboden hoeveelheid (in verband met de s...

2025-07-23
Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

prijsmechanisme

o., het geheel van omstandigheden, bepalingen en gebruiken die de prijsvorming beïnvloeden.

Gerelateerde zoekopdrachten