De grote encyclopedie van het antiek

Jan Durdik en anderen (1970)

Gepubliceerd op 02-12-2020

Drie vergulde Astonnekens, De

betekenis & definitie

plateelbakkerij in Delft, 1655 tot na 1803. In 1655 gekocht door Jeronimus Pietersz. van Kessel en vanaf ca. 1688 eigendom van Wouter van Eenhoorn en Gerrit Pietersz.

Kam, van wie de laatste vanaf 1679 enig eigenaar is tot hij de plateelbakkerij in 1700 aan zijn zoon Pieter Gerritsz. verkoopt. De familie blijft tot 1721 eigenaar en verkoopt het bedrijf dan aan Zacharias Dextra die reeds in 1712 kashouder was. Deze verkoopt de plateelbakkerij in 1757 aan Hendrik van Hoorn, eigenaar tot 1803. In de periode van Gerrit Pietersz. Kam werd zeer fraai aardewerk geproduceerd met blauw decor van figuren, vogels en bloemranken, beschilderd in de K'ang Hsi-stijl. Pieter Gerritsz. maakte eveneens gebruik van Chinese decors, maar zijn stijl is zuiver decoratief en geometrisch van opbouw.

In de periode 1712 1757 werden ook polychrome stukken in moffelleehniek vervaardigd, in navolging van het Kakiemon en Imari-porselein. Van 1718-1735 was Ary van Rijsselberg als plateelschilder en meester-goudschilder aan De 3 vergulde Astonnekens verbonden: vooral zijn verfijnde familie verte is het vermelden waard. In deze zelfde periode worden vormgeving en decor van het Duitse porselein nagevolgd en worden de produkten in moffelkleuren beschilderd. De produktie uit de periode van Hendrik van Hoorn omvat voornamelijk blauw of polychroom beschilderde gebruiksvoorwerpen en beeldplastieken. Merken: GK en PK (Gerrit en Pieter Kam) 1679 1705: Z :nEX (Zacharias Dextra), soms met toevoeging 3 astonne, 1705-1757: van 1718 tot 1735 ook initialen AR (Ary van Rijsselberg): na 1764: 3 astonne: van 1757 tot 1803: H :V:H (Hendrik van Hoorn).

< >