Communicatie

Mr. John Knecht en B.G.J. Stoelinga

Gepubliceerd op 14-11-2022

Sponsored program

betekenis & definitie

Sponsored program is de radio- of televisiezendtijd (bijv. 15 of 30 minuten), die door een adverteerder kan worden gekocht, met dien verstande dat hij zelf de gehele zendtijd vult met reclamebood¬schappen in een omringend programma. Doorgaans zijn hieraan bepaalde voorwaarden verbonden m.b.t. de maximale tijd, die aan reclame mag worden besteed (bijv. 2 minuten per tijdssegment van 15 minuten).

De totale kosten voor presentator, samenstelling van het programma, muziekrechten enz. zijn uiteraard ook voor rekening van deze adverteerder. In ons land is deze vorm van etherreclame niet mogelijk wegens de bestaande omroep-wetgeving.In Amerika (in ook steeds meer in Nederland via de kabel te ont¬vangen commerciële TV-zenders) kent men verder nog het systeem van het sponsoren van programma’s en uitzendingen, die door de exploitant van de zender zelf worden verzorgd, zoals o.a. nieuw-suitzendingen, concerten, sportprogramma’s enz. Meestal wordt aan het begin en eind van zo’n uitzending de naam van de sponsor geannonceerd en volgen er enkele reclameboodschappen over produkt c.q. dienst van deze sponsor.

< >