Yvonne

Schrijver op Ensie

Gepubliceerd op 12-11-2013

2013-11-12

Andrelon

betekenis & definitie

Andrélon is een haarverzorgingsmerk dat is opgericht door André de Jong in 1940. Momenteel is het een merk van Unilever.

André de Jong begon in een kleine fabriek in Bodegraven onder de naam Parfumerie Andrélon. Hier werd shampoo geproduceerd, samen met andere haarverzorgingsproducten. In 1956 vroeg De Jong aan tekenaar Joop van der Gugten om een flacon te ontwerpen voor zijn Dennen shampoolijn. Hij ontwierp een 'schubbenfles', een flacon met de structuur van schubben. Deze verwezen zowel naar het haar als de dennenappel. Vanaf dat moment had Andrélon een basisassortiment en begon het merk bekender te worden. In de jaren 90 was er echter meer aandacht voor exclusieve merken en Andrélon had moeite om zich staande te houden in de haarverzorgingsmarkt. In 1992 droeg de familie De Jong het merk over aan Unilever. Vanaf dat moment ging het weer beter met het merk, de flessen kregen een nieuw uiterlijk en de doelgroep werd verjongt. Andrélon staat bekend als het merk dat voor ieder haartype een oplossing heeft. Andrélon heeft verschillende lijnen, waaronder Perfecte Krul, Verrassend Volume, Glans & Care, Oil & Care, Steilvol, Care & Repair, Iedere Dag, Laagjesaccent en Levendige Kleur. Van elke lijn is er sowieso een shampoo en een conditioner. Van enkele lijnen zijn ook stylingsproducten zoals mousse, haarlak, wax en serums. Andrélon heeft tevens een haarlijn voor mannen.