XYZ van Amsterdam

J. Kruizinga, Gerrit Vermeer (2002)

Gepubliceerd op 22-06-2018

Dakota, Dutch - Association

betekenis & definitie

Dakota, Dutch - Association - Dutch Dakota Association werd opgericht op 10 mrt. 1982 door Anne Cor Groeneveld en Gerrit van Gelder met het doel een Dakota aan te schaffen en deelnemers in de D.D.A. in de gelegenheid te stellen tegen een geringe vergoeding met de Dakota mee te vliegen. Een dergelijk toestel werd in Finland op een luchtmachtbasis gevonden, de in goede staat verkerende DC-3 DO 7, die uit 1943 dateerde. Het koopcontract werd op 10 aug. 1983 te Helsinki getekend. Na een grondige revisie vertrok de PH-DDA, zoals het vliegtuig in het vervolg heette, op 18 apr. 1984 van Helsinki via Bremen naar Schiphol. In mei werd het vliegtuig in gebruik genomen en sindsdien vloog de PH-DDA voor de 1.500 deelnemers van de

D.D.A., die te beschouwen is als een volwaardige, niet-commerciële luchtvaartmaatschappij. Er werd aan tal van vliegfeesten deelgenomen, onder andere in juli 1985 aan het International Golden DC-3 Jubilee op Eindhoven, ter herinnering aan de eerste vlucht van de Douglas DC-3 op 14 dec. 1935. Tijdens de International Air Tattoo 1985 te Fairford, Engeland, won de PH-DDA de Page Engineering Trophy voor de best onderhouden Dakota. Toch verongelukte het vliegtuig wegens technische mankementen op 25 september 1996 in de Waddenzee bij Texel. Hierbij verloren 32 passagiers het leven. In febr. 1987 kon op Malta een tweede type Douglas DC-3 Dakota worden aangeschaft.

Deze machine, die ook uit 1943 dateert, kwam onder de naam "Doornroosje" naar Nederland. "Doornroosje" werd gerestaureerd en kon in 1999 haar eerste vlucht maken. In 1987 werd een DC-2 ontdekt door D.D.A.-vlieger Bart Bakker op het vliegveld van Brisbane in Australië. Het bestond alleen uit onderdelen. D.D.A onderzocht of het toestel in Nederland gerestaureerd kon worden. In 2000 bestond de D.D.A.-vloot uit de Dakota PH-DDZ, de DC-4 Skymaster PH-DDS en de vroegere regerings-Dakota PH-PBA.