XYZ van Amsterdam

J. Kruizinga, Gerrit Vermeer (2002)

Gepubliceerd op 22-06-2018

Canard, Galerie Le

betekenis & definitie

Canard, Galerie Le - Le Canard was in de jaren vijftig een cultureel trefpunt. Niet alleen in A. maar ook landelijk was ze een begrip. In een voormalig pakhuis in de Spuistraat 265 organiseerde initiatiefnemer Hans Roduin van 1950 tot 1957 maar liefst 75 tentoonstellingen van onconventionele kunst zoals van Cobra, muziekavonden met nu eens jazz en dans, dan weer klassieke of exotische muziek, literaire bijeenkomsten met werk van de Vijftigers, mimevoorstellingen en marionettentheater. De Franse naam van de galerie was geen toeval, want de culturele ontwikkelingen in het naoorlogse Parijs waren toen een grote inspiratiebron voor het culturele leven in A. Le Canard moest in de loop van 1957 het pand aan de Spuistraat verlaten, omdat de eigenaar, de Twentsche Bank N.V., de huur had opgezegd.

Er kon op korte termijn geen vervangende ruimte gevonden worden, er waren wat financiële perikelen. Bovendien vond Hans Roduin dat de opzet in de loop der jaren wat "verburgerlijkt" was. Daarom besloot hij Le Canard op te heffen. In 1960 opende hij een galerie in het pand van zijn vroegere antiquariaat, Spuistraat 272: Galerie d'Eendt.

LIT. Annemiek Beek, Le Canard, O.A. 1988, 344.