(2006) (< Eng. new + nostalgia) (mode) mengeling van nostalgie en vernieuwing; het teruggrijpen naar vroeger en nostalgie met een nieuwe twist, bijv. nieuwe stukken (meubels, speelgoed enz.) die doen denken aan vervlogen tijden of: iets van vroeger in een eigentijds jasje. Wetenschappelijk onderzoek wees in 2008 al uit dat consumenten behoefte hebben aan oud en nieuw. Het onderzoek werd uitgevoerd ten tijde van crisis, eigenlijk het geschikte moment om het verleden te romantiseren.
• Van 23 september tot 13 november staat zijn werk bijvoorbeeld in de Aram Gallery. Drie jaar geleden ontwierp hij een badkamer voor Artquitect, die hij zelf omschrijft als mediterrane digitale barok. Daarmee was hij voorloper in de newstalgia- trend die op dit moment de sector overspoelt. (Weekend Knack, 20/09/2006)
• Dat de Belg en verffabrikant Levis elkaar zouden vinden, stond dan ook in de sterren geschreven. De slagzin van de Ambiancekleurencollectie van Levis luidt niet voor niets fashion for walls . Voor de meest trendgevoelige kleuren riep het Belgische bedrijf dus de hulp in van Coppens. Die doopte zijn lijn Newstalgia, een samentrekking van nostalgie en vernieuwing, en daarmee ook karakteristiek voor zijn eigen, ambachtelijk vervaardigde hersenspinsels. (Weekend Knack, 25/10/2006)
• Voor de trendcollectie van 2007 creëerde hoedenontwerper Christophe Coppens de lijn 'Newstalgia', een naam die verwijst naar de mix van nostalgie en vernieuwing. "Een trendkleur ontwerpen is een reflectie van de tijdsgeest in zijn meest abstracte vorm," legt Coppens uit. "Een kleur moet heel sterk en karaktervol zijn om emoties en associaties te kunnen oproepen." De Newstalgia-lijn omvat vijf nieuwe kleuren die samen een perfecte harmonie vormen, maar ook onderling combineerbaar zijn. (Het Belang van Limburg, 28/10/2006)
• De ontwerper van de sofa King uit de collectie Newstalgia van Natuzzi haalde zijn inspiratie uit de klassieke vorm van de Chesterfield-bank. Newstalgia vertaalt klassieke vormen naar een meer hedendaagse uitvoering. (Het Belang van Limburg, 31/03/2007)
• De revival van de 90s en 00s en het gevoel van ‘newstalgia’ (het verlangen naar iets nostalgisch dat tegelijkertijd ook nieuw aanvoelt) brengt ons bij dé trend van het moment: heruitgaven. Zowat alle grote merken brengen hun it-bags van weleer opnieuw uit. (Feeling, 20/07/2022)
• Bij bepaald speelgoed worden we allemaal wel een beetje nostalgisch. Deze ‘newstalgia’ trend zorgt ervoor dat ouders voor hun kinderen op zoek gaan naar speelgoed dat hen aan vroeger doet denken, maar ondertussen wel een moderne uitvoering heeft gekregen. (Libelle, 20/10/2023)
• Ook gezelschapsspelen zijn volgens de bedrijven ouderwets in trek. In tegenstelling tot de trend van vorig jaar - die bestond uit functionele schoencadeaus als pyjama's, sportartikelen en lunchtrommels - signaleert Bol dit jaar een nieuwe trend: 'newstalgia'. Oftewel: speelgoed van vroeger in een eigentijds jasje. (De Volkskrant, 02/12/2023)
• UGG, True Religion en Juicy Couture: veel Y2K-merken grijpen gretig terug op hun rijke heritage van amper twintig jaar geleden. Maar niet zonder moderne elementen en de nodige vooruitgang. Kortom: newstalgia houdt de modewereld in z'n greep en Gen Z en Millennials zijn fan. Maar waarom is dit juist nu een hit? (www.harpersbazaar.com/nl, 14/04/2025)
• Je kon er enkel mee bellen, sms’en en e-mailen. En toch smeken jongeren op TikTok om een comeback van de BlackBerry. Gen Z romantiseert volop het vergeten toestel zonder sociale media, filters en constante notificaties, een opkomende tendens die ‘newstalgia’ heet, zegt trendwatcher Herman Konings. Wat is het en waar komt het vandaan? “In gevoelige tijden grijpen mensen terug naar wat ze al kennen.” (Het Laatste Nieuws, 14/07/2025)