(2010) (ook: filter bubble) (internet) gefilterde informatie die mensen online krijgen (Facebook, Twitter enz.) waarbij alleen de meningen of standpunten doorkomen die de gebruikers zelf onderschrijven. De term werd bedacht door internetondernemer Eli Pariser.
• Check informatie en laat u niet opsluiten in een echokamer van gelijkgezinden. Doe eens een zoek- opdracht met het zoekwoord 'kritiek' eraan toegevoegd. Kijk ook naar de derde, vierde of vijfde pagina met zoekresultaten. Vergelijk zoekmachines: behalve Google en Bing is er ook de site DuckDuckGo. Die zoekmachine filtert niet op basis van uw veronderstelde interesses, wat handig is tegen de 'filterbubbel' dus. (De Tijd, 05/04/2013)
• Maar het effect van de 'filterbubbel' (een term van internetondernemer Eli Pariser) is duidelijk, zegt hij: 'De algoritmes van Google en Facebook verkleinen je wereld.' En dat is des te verraderlijker omdat de bubbel onzichtbaar is: je ziet niet dat het gebeurt. (De Standaard, 08/05/2015)
• Zeven jaar later schijnen we vanwege onze filterbubbels vooral bestookt te worden met berichten, al dan niet fake, die fijn passen in het wereldbeeld dat we toch al hadden – iets dat het dichten van de kloof er niet eenvoudiger op maakt. (Vrij Nederland, 03/12/2016)
• Daarmee zijn we beland bij de vermaledijde 'filter bubble'. De situatie dat mensen online alleen tot zich nemen wat hun past, dat ze worden gevoed met meningen die ze op voorhand al onderschrijven, dat ze worden verleid tot de aanschaf van films en boeken die hun op het lijf zijn geschreven, bepaald door een algoritme van Facebook of Amazon. (Vrij Nederland, 03/12/2016)
• Nepnieuws, daar is het woord. Het manifest kan niet los worden gezien van de kritiek die Twitter en Facebook over zich heen kregen sinds de Amerikaanse verkiezingen. De explosie van nepinformatie, de trollenfabrieken die met dollartekens in de ogen verantwoordelijk zijn voor de productie ervan en het geld dat Facebook er zelf mee verdient. Maar ook de groeiende kloof tussen bevolkingsgroepen die vanuit hun eigen filterbubbel onweerlegbare waarheden de wereld inslingeren. (De Morgen, 17/02/2017)
• Volgens de Amerikaanse internetactivist Eli Pariser (1980) leeft iedereen online in zijn eigen filterbubbel (of informatieluchtbel). Deze filterbubbel is ieders persoonlijke, unieke universum van informatie. (Lammert Kamphuis: Filosofie voor een weergaloos leven. 2018)
• Filterbubbel is een term die we leerden, waaronder we het gevaar verstaan van het lezen van te veel standpunten van gelijkgestemden. (Rens Lieman: Uber voor alles: Hoe de on demand-economie ons leven beïnvloedt. 2018)
• Filterbubbels zorgen voor instemming en applaus. Beloningen stromen binnen in de vorm van ‘likes’, hartjes, gedeelde berichten en nieuwe volgers. (HP/ De Tijd, maart 2022)