Woordenboek van Populair Taalgebruik

Marc De Coster (2020-2024)

Gepubliceerd op 02-08-2021

bounty

betekenis & definitie

(1990+) (Eng.) (min.) zwarte (een Afrikaan, Surinamer of Antilliaan) die zich gedraagt als een blanke of die met de blanke maatschappij heult. Genoemd naar de Bounty Bar, handelsmerk voor een chocoladereep met kokosvulling. De term impliceert dat dergelijke mensen van buiten donker zijn als de chocolade en van binnen blank als het kokos. Een bounty wordt beschouwd als iemand die zijn afkomst verloochent. Men noemt zo iemand ook wel een 'dam- of schaakneger'. Dit scheldwoord staat sinds 1999 in de Grote Van Dale. Het Marokkaanse equivalent van de 'bounty' is de 'ptata' (aardappel). Vgl. speculaas*.

• En wat betekent het scheldwoord Bounty onder kleurlingen? Ook bij het antwoord op deze vraag bleken de meesten zeer multi-cultureel: in dat geval ben je zo aangepast dat je bruin bent van buiten en wit van binnen. (het Parool, 31/01/1994)
• Zwarte gabbers, bounties, van buiten zwart, van binnen wit. (Hans Sahar: Zoveel liefde. 1996)
• En Mayra, die in Suriname is geboren maar in Nederland opgroeide, was natuurlijk een `bounty' wit van binnen, zwart van buiten wat voor iemand die terugkeert naar haar roots niet fijn is om te horen. (HP/De Tijd, 10/04/1998)
• (Riemer Reinsma: Neologismen. 1999)
• (Frank Bierens & Mo Veld: Gigataal. Stijlwoordenboek voor het nieuwe millenium. 1999)
• Die vraag hebben ze vaker gehoord. Vooral in eigen kring. Daar noemen ze João een bounty: zwart van buiten, wit van binnen. Een 'witte neger'- en dat is ongeveer het ergste wat ze over je kunnen zeggen. (HP./De Tijd, 24/05/2002)
• Zijn ogen beginnen trots te glimmen. Weet je hoe ze me hier noemen, vraagt hij. 'De blanke zwarte.' Dat klinkt als een Bounty. Maar Surinamers gebruiken dat woord toch altijd als een beetje denigrerend? 'Ach, man, lul toch niet,' zegt Bobby. 'Ga toch kijken wat een Bounty is: kokos met chocola. Bounty, dat is snoep, man. 'Sweet'. Bobby schudt zijn hoofd. Dat kan toch nooit iets negatiefs zijn? (HP/ De Tijd, 01/11/2002)
• De onvermijdelijke Haselhoef, al dan niet imam, had het over Hirsi Ali als 'bounty'. Bruin van buiten, maar wit van binnen. Deze racistische manier van denken vind je in Amerika decennialang bij een religieuze organisatie als The Nation of Islam van Louis Farrakhan. (Vrij Nederland, 23/11/2002)
• De bounty hangt racistische praatjes op over haar zwarte broeders. (Nieuwe Revu, 30/03/2005)
• De negers in de stad noemden hem een ‘bounty’, omdat hij met een blanke omging. (Alex Boogers: Het sterkste meisje ter wereld. 2007)
• In wat voor een ‘klotte’ land vol ‘narcistische bounty’s’ groeien je dochters nu op ‘waarin alles maar door onze strot gedauwd word’? (Simone van Saarloos: Ik deug / deug niet. 2015)
• Mama en ik waren te wit voor de meeste zwarte families bij ons in de buurt, die ons ‘bounty’s’ noemden en het niet konden hebben dat mama na papa zwarte mannen had afgezworen. (Alex Boogers: Onder een hemel van sproeten. 2017)
• Wat doen deze allochtonen eigenlijk bij de LPF? Die vraag hebben ze vaker gehoord. Vooral in eigen kring. Daar noemen ze João een bounty: zwart vanbuiten, wit vanbinnen. Een ‘witte neger’ – en dat is ongeveer het ergste wat ze over je kunnen zeggen. (Marcel van Roosmalen: Je moet opschrijven dat hier niets gebeurt. 2018)
• Voor de andere Surinaamse jongens in de buurt was Laynel een ‘Bounty’, voor de blanke jongens een ‘roetmop’ en ik was omdat ik heulde met buitenlanders, een ‘nikkervriendje’. (Alex Boogers: De zonen van Bruce Lee. 2020)