REAN-model betekenis & definitie

Het REAN-model verbindt de opeenvolgende fasen van het koopproces van een doelgroep met marketingkanalen en -methoden en biedt een raamwerk voor de effectieve marketingstrategie en -planning. REAN is een acroniem dat wordt gevormd door Reach, Engage, Activate en Nurture, welke de verschillende rollen van marketingkanalen in de marketingmix beschrijven.

Elke rol is een afgeleide van de marketingdoelstellingen die passen bij de verschillende fasen in het koopproces van de doelgroep. Het REAN-framework biedt een gestandaardiseerde werkwijze voor de vertaling van deze marketingdoelstellingen naar een holistische marketingstrategie, tactieken/methoden en controle (KPI's).

Het REAN-model en marketingframework is ontwikkeld door Wolter Tjeenk Willink, oprichter van digital marketing bureau Traffic Builders. De afkorting "REAN" werd voor het eerst gebruikt door Steve Jackson in 2009 in de publicatie "A Cult of Analytics". De visualisatie van het REAN-model en de toepassing als framework voor effectieve marketingplanning werden in de jaren daarna ontwikkeld door Traffic Builders, tevens houder van de merknaam "REAN".

Laatst bijgewerkt 08-06-2017