Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 30-05-2019

Financieel-administratief beheer

betekenis & definitie

Financieel-administratief beheer is het binnen de vastgoedmarkt algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee het deel aan activiteiten van het totale vastgoedmanagement aangeduid wordt, dat specifiek betrekking heeft op de financieel-administratieve aspecten er-van, op object- en portefeuilleniveau, zoals het adequaat inzetten van de financiële middelen, de budgettering ervan, de inning van gelden, de bewaking van de bestedingen e.d., conform de gestelde doelstellingen, het geformuleerde beleid en de verstrekte richtlijnen, alsmede de administratieve verwerking en verantwoording van de gegenereerde geldstroom en opstelling van de jaarstukken e.d., dat geheel volgens de daarvoor geldende wettelijk bepalingen.

Ook wel genoemd: administratief beheer.

Zie ook: administratie, beheer, beleid, budgetteren, budgettering, geld, geldstroom, jaarstukken, middelen, object, portefeuille en vastgoedmanagement. Tot het financieel-administratief beheer worden onder meer gerekend:

•Het afsluiten van huurcontracten met nieuwe huurders.
•De administratieve afhandeling bij mutaties.
•Het innen van de huurpenningen.
•Het tijdig schriftelijk meedelen aan de huurders van huurprijswijzigingen.
•Overleggen met de eigenaar over de wijze van invordering van (eventuele) huurachterstanden en servicekosten.
•Zorg voor de levering van overeengekomen diensten aan de huurders conform de servicekos-tenverrekening.
•Het administreren en innen van de (eventuele) stook-, promotie- en servicekosten aan de hand van de verdeelsleutel(s).
•Het opstellen van een overzicht van de kosten en opbrengsten.
•Het maken van een begroting inzake de geraamde ontwikkeling van de uitgaven en inkomsten.
•Het opstellen van een budget betreffende de financiële ruimte.

Zie ook: begroting, budget, dienst, dienstverlening, eigenaar, huurachterstand, huurcontract, huurder, huuropbrengst (bruto, commercieel vastgoed), huuropbrengst (bruto, wonin-gen), huurprijs, inkomsten, kosten, mutatie, ontwikkeling, opbrengst(en), promotie, pro-motiekosten, servicekosten (per perceel), uitgaven en verdeelsleutel. Tags: administratie – administratief beheer – begroting – beheer – beleid – budget – budgetteren – budgettering – dienst – dienstverlening – eigenaar – geld – geldstroom – huurachterstand – huurcontract – huurder – huuropbrengst (bruto, commercieel vastgoed) – huuropbrengst (bruto, woningen) – huurprijs – inkomsten – jaarstukken – kosten – middelen – mutatie – object – ontwikkeling – opbrengst(en) – portefeuille – promotie – promotiekosten – servi-cekosten (per perceel) – uitgaven – vastgoedmanagement – verdeelsleutel.