Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 30-05-2019

Corporate image

betekenis & definitie

Corporate image is het algemeen in de marketing gehanteerde, niet gespecificeerde begrip, waarmee het feitelijke beeld wordt aangeduid, of de reputatie, zoals dat subjectief leeft binnen de doelgroep(en) van de betreffende onderneming, met betrekking tot haar corporate identity en dat tot stand is gekomen als het totaal van alle voordien opgedane persoonlijke contacten binnen sociale netwerken en opgebouwde indrukken, ervaringen, kennis, verwachtingen en gevoelens.

Zie ook: corporate, corporate advertising, corporate identity, doelgroep, image, imago, marketing en onderneming.

Het betreft bij corporate image de gewogen gemiddelde subjectieve mening van andere personen over de betreffende onderneming, waarbij dat beeld zich gevormd heeft op basis van de be-kendheid met de aangeboden producten, goederen en/of diensten, de ondervonden, of verno-men, kwaliteit ervan, de beoordeelde prijs/kwaliteit-verhouding en verleende services, evenals het succes van het bedrijf (tot dan toe), hoe anderen erover spreken en hoe men zich met die onderneming kan identificeren. Het corporate image behoeft dus niet te sporen met de werke-lijkheid en met de gewenste corporate identity. Indien het image slechter is dan de identity, zal de onderneming slechter scoren in de markt dan anders mogelijk zou zijn. Wanneer omge-keerd het image beter is dan de identity, bevindt die onderneming zich in de gevarenzone, om-dat het aan het image verbonden kwaliteitsniveau mogelijk niet geëffectueerd kan worden en die onderneming zodoende vroeg of laat op dat punt ‘door de mand kan vallen’. Zie ook: diensten, goederen, kwaliteit, markt, prijs, prijsstelling, producten en services.

Tags: corporate – corporate advertising – corporate identity – diensten – doelgroep – goederen – image – imago – kwaliteit – marketing – markt – onderneming – prijs – prijsstelling – pro-ducten – services.