Vastgoedmanagement

Willem G. Keeris (2018-2019)

Gepubliceerd op 30-05-2019

Corporate advertising

betekenis & definitie

Corporate advertising is het in de marketing algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde Engels-talige begrip, waarmee een vorm van massacommunicatie wordt aangeduid, die primair de verhoging van de naamsbekendheid – en de daaraan verbonden goodwill – van de betreffende onderneming tot doel heeft.

Ook wel genoemd: corporate communication.

Zie ook: corporate, corporate identity, corporate image, goodwill, identiteitspartners, imago, marketing en onderneming.

Ondernemingen communiceren te allen tijde via hun activiteiten, dan wel door het nalaten daar-van. Als aanbieder op de markt gaat het dan om een of meer aangeboden productformules qua de te leveren en geleverde producten, goederen en diensten. Het geheel is een vorm van com-municatie met de (commerciële) omgeving. De wijze waarop de onderneming daarbij over-komt, door de presentatie via deze communicatie, wordt als haar ‘identiteit’ aangemerkt. Bij corporate advertising wordt echter bedoeld de doelgerichte pogingen van de onderneming, om een bepaald gewenst beeld te vestigen, dan wel dat beeld vast te houden, al dan niet bij gese-lecteerde doelgroepen. Voor wat de vastgoedmarkt betreft kan daarbij gedacht worden aan het creëren van een positief profiel als verhuurder bijvoorbeeld, of makelaar.

Zie ook: aanbieder, diensten, goederen, makelaar, markt, marktaanbod, producten, productfor-mule, vastgoedmarkt en verhuurder.

De doelstellingen bij corporate advertising hebben altijd een directe relatie met de verkoop, het marktaandeel en/of de te behalen winst van de producten, goederen en/of diensten. Het gaat daarbij om de vergroting van de naamsbekendheid en het vestigen, dan wel verbeteren van de ‘corporate identity’. Zie ook: verkoop en winst.

Deze, op het publiek en/of de doelgroepen gerichte communicatie werkt ook in belangrijke mate door binnen de onderneming, ten aanzien van de beeldvorming bij de medewerkers. Van de beheersbare middelen staan hierbij drie zichtbare en vervolgens nog één onzichtbaar middel ter beschikking, te weten:

•De producten, goederen en diensten: In het algemeen hebben deze de grootste invloed.
•De omgeving: De huisvesting heeft grote invloed op de wijze, waarop zowel de buitenstaan-ders als de medewerkers de onderneming zien.
•De communicatie: Deze communicatie beslaat een heel scala aan mogelijkheden via de verschil-lende media, waaraan voor het publiek en de medewerkers de identiteit ontleend kan wor-den.
•Het gedrag van de onderneming en betrokkenen: Bij bepaalde organisaties gaat het minder om het product, het goed en/of de dienst, maar vooral om de attitude bij het aanbod, zoals bij scholing en verlening van (na)zorg.

Zie ook: doelgroep.

Een onderdeel van corporate advertising, met betrekking tot vastgoed, is het doorvoeren van het uitdragen van de naam en het logo van de onderneming tot op het vastgoedobject-niveau. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van het terrein, de gevel en/of het dak voor plaatsing daar-van. En zelfs kan het totale gebouw de naam van de onderneming dragen. Deze mogelijkheden tot communicatie worden vaak als te leveren huurconcessie ingebracht bij de verhuuronder-handelingen. Of wordt – afhankelijk van de context – door de verhuurder zelf ingebracht, als te bieden extra voordeel, teneinde daarmee een ‘anchortenant’ voor het te verhuren object te winnen. Hierbij wordt ingespeeld op de keuzefactoren voor de vestigingsplaats van de onder-neming, namelijk de locatie- en pandvariabelen.

Daarbij spelen de representativiteit en het ui-terlijk via de architectuur een grote rol. Gebleken is dat deze aspecten voor ca. 85 %, respec-tievelijk 75 % van de kantoorgebruikers een rol gespeeld heeft bij de keuze van de vestigings-plaats. Zie ook: anchortenant, architectuur, gebouw, huurconcessie, locatie, pand, terrein, vastgoed en vastgoedobject.

Tags: aanbieder – anchortenant – architectuur – corporate – corporate communication – corpora-te identity – diensten – doelgroep – gebouw – goederen – identiteit – identiteitspartners – ima-ge – imago – goodwill – huurconcessie – locatie – makelaar – marketing – markt – marktaan-bod – onderneming – pand – producten – productformule – terrein – vastgoed – vastgoed-markt – vastgoedobject – verhuurder – verkoop – winst.