Wetenschapper van de week

Intrigerende wetenschappelijke feiten

Gepubliceerd op 29-01-2024

Waar komen de schouders vandaan?

betekenis & definitie

Nico M. van Straalen

In deze tijd is de leus “de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen” niet ver weg, maar ook in de evolutiebiologie is veel te doen over de schouders deze week.

De vraag is, waar komen onze schouders vandaan? Vissen hebben geen schouders. Als wij afstammen van een visachtige voorouder, lang geleden, dan moeten de schouders er in de loop van de evolutie bijgekomen zijn. Hoe is dat gebeurd? Er verscheen kort geleden een artikel in Nature waarin de auteurs beweren dat de schouder afkomstig is van de zesde kieuwboog van de oervissen.

De schouder komt uit de kop! Ze concludeerden dat aan de hand van een fossiel van 407 miljoen jaar oud, gevonden in Siberië. Het grappige is dat dit idee overeenkomt met een theorie die al door de Duitse bioloog Carl Gegenbaur in 1876 werd geformuleerd. Gegenbaur was een tijdgenoot van Darwin en een groot aanhanger van diens evolutietheorie. Maar in de moderne biologie is Gegenbaurs theorie al lang en breed vergeten, omdat het niet klopt met de genetica. De schouder hoort bij de romp, niet bij de kop. Maar de nieuwe publicatie zet wel aan het denken. Gaat een 150-jaar oude theorie de moderne genetische inzichten verdrijven? Niks is te gek in de wetenschap.