Redactie Ensie

Webcare begrippen omschreven

Gepubliceerd op 24-03-2016

Responstijd

betekenis & definitie

Responstijd verwijst doorgaans naar de tijd die de afdeling klantenservice van een onderneming nodig heeft om te reageren op eventuele vragen of problemen die klanten hebben.

De meeste ondernemingen hebben een vorm, klein of groot, van klantenservice. Hierin probeert men eventuele vragen van een klant zo goed mogelijk te beantwoorden. De responstijd is hierin de tijd die de onderneming nodig heeft om hierop te reageren. Omdat ondernemingen klanten nodig hebben voor hun voortbestaan, zonder klanten komt er immers geen geld binnen, hechten de meeste bedrijven veel waarde aan een goede klantenservice. Hiervan is een zo kort mogelijke responstijd van groot belang.

Men kan een klantenservice op diverse manieren laten opereren. In veel gevallen heeft een klantenservice een reactieve insteek. Een klant neemt, voor welke reden dan ook, contact op met de onderneming, waarnaar de klantenservice hierop reageert. In dat geval is de responstijd erg belangrijk, men wilt immers de klant zo snel mogelijk helpen. Een klantenservice kan echter ook een proactieve insteek hebben, waarbij er actief contact wordt gezocht met klanten. In dat geval is er geen sprake van responstijd. Klantenservice kan tevens op meerdere manieren contact opnemen, bijvoorbeeld telefonisch of online.