Webbio

Bureau voor digitale productontwikkeling.

Gepubliceerd op 11-05-2015

Conversie

betekenis & definitie

De omzetting van bezoeker naar klant.
Een kernbegrip binnen de online marketing en sales.

Een kernbegrip binnen de online marketing en sales, waar de term conversie doelt op de omzetting van een sitebezoek naar een gesteld conversiedoel. Het succesvol behalen van een online doelstelling. Veelal wordt de conversie uitgedrukt in een percentage, het percentage van de websitebezoekers dat overgaat tot het gestelde doel: het bestellen van een product, het achterlaten van een e-mailadres of het aanvragen van een offerte.

Conversie-optimalisatie.
Structuur, design en content van de website beïnvloeden de kans dat een bezoeker converteert. Andersom kun je gedrag en voorkeuren van een bezoeker meten en op basis daarvan aanpassingen doen welke tot meer conversie leiden. De optimalisatie van de conversie is feitelijk nooit klaar. Zij vormt een proces van testen - meten - analyseren - aanpassen - testen - (...). Met steeds het doel de conversie te verhogen, dus het percentage bezoekers dat wordt omgezet naar het conversiedoel te vergroten.

Met de groeiende verankering van het internet in de samenleving van vandaag liggen er steeds meer kansen voor bedrijven om daar concreet resultaat te behalen. Daarvoor is voortdurende conversie-optimalisatie noodzakelijk.