Koude acquisitie betekenis & definitie

Het benaderen van potentieel nieuwe klanten, opdrachtgevers of donateurs voor een bedrijf of (non-profit)organisatie. Dit kan zowel telefonisch als persoonlijk (colportage of cold-canvassen) plaatsvinden.

Koude acquisitie heeft in de volksmond vaak een negatieve associatie, doordat men denkt aan de callcenters die 's avonds rond etenstijd ons 'lastig vallen' over verzekeringen, energie en donaties. Het is de reden waarom er heel veel Nederlanders in het 'Bel-Me-Niet-'Register' staan, omdat ze geen koude acquisitie over zich heen wensen te krijgen.

In de zakenwereld (B2B) is koude acquisitie echter nog steeds heel gebruikelijk. Dagelijks worden er tienduizenden telefoontjes gepleegd naar bedrijven om hun te overtuigen van het aanschaffen van een product of dienst of voor het maken van (zakelijke) afspraken.

Ofschoon er steeds meer middelen beschikbaar komen om het 'koude' van koude acquisitie eraf te halen, denk aan LinkedIn en andere Social Media, blijft het technisch gesproken voor de ontvanger een 'koud' gesprek, want hij of zij heeft niet gevraagd om gebeld te worden of iemand ongevraagd over de vloer te krijgen.

Laatst bijgewerkt 13-02-2015